Friday, October 29, 2010

macam maner aku boleh kena TIPU

meh nk citer psl smlm kan.

area pukul 3.30ptg aku dpt satu panggilan dari no nie 03-23300231, center MBF kad kredit untuk pengesahan tambah limite had kredit kad.vincent lee yu(vly)aku agak eja nama dia mcm tu kot
aku: hello.
vly:helo,slmt petang,boleh saya bercakap dgn c## a####### bt ### ########
aku:ye saya
vly:saya nk confirmation dari puan mengenai tambah had limit kad puan. so, limite dia dah cukup ye puan.penggunaan puan setakat ni dah 7ribu...ratus....sen....bla..bla....
aku:HAAAA......???kad kredit. jap...jap saya xde kad kredit la.
vly:ye ke puan?puan beto2 xguna kredit kad?okey....jap saya call balik,saya semak dulu

time nie aku dah start cuak...dok pk....saper plak apply guna nama aku....xsempat nk ckp dgn sapa2 pun masa tue sbb tengah buat keje....smpat buat 2pembetulan tpon aku bunyi lagi.

aku:heloo
vly:helo puan, saya nk tanyer puan sekali lagi ye...beto ke puan xpernah apply kad kredit mbf?
aku:beto...bkn setakat mbf..maner2 kad kredit pun saya xde.....satu pun tak de tau "pdhal masa nie dh panik woooo....7ribu wei utang atas nama aku..maner nk kecau nk bayor sumer tu"
vly:okey puan, nie saya bacakan ic puan ye.....8#########9#,no tel 0##-#####1#, alamat no...bla..bla...bla...sibu,sarawak. puan apply pada 15sep2010
aku:ermm salah nie,saya duk shah alam..xpernah g sibu...tarikh tu saya keje
vly:tapi puan...puan apply kad nie d cawangan sibu
aku:okey...bila saya guna kad tue?
vly:tgk rekod di sini pada 16 dan 17okt 2010. saya call nie pun nk bgth puan yg limit dah xboleh tambah...sbb puan dah call 3kali ari nie utk tambah nilai
aku:xde...saya xpernah pun call.saya tgh keje kat shah alam nie.
vly:mcm nie la puan, maybe maklumat peribadi puan dh dicuri utk sindiket pemalsuan kad kredit,puan boleh buat laporan pd "BAHAGIAN PEMALSUAN KAD KREDIT" no tel "03-27727306" nti,lps puan buat report mntak bahagian tersebut faxkan pada center kami.
aku: okey...

aku masa tue xterus call pun,2pun sbb ader org turun buat pembetulan.lps setle tlh bdk tue baru aku call....
dail no tadi,ader satu suara operator mesin jawap..."selamat dtg ke bank negara,bhgn bla..bla...bla...sila tekan bla..bla...bla....."
so aku tekan 1 pilih b.malaysia..bunyi lagu mcm kiter duk tunggu org nk angkat tue la.
so ader sorang mamat cina jugak yg angkat....suara kasar2 skit....."sam"
sam:ye ader masalah cik?
aku:okey, saya nk buat aduan pemalsuan kad atas identiti saya....
sam:boleh puan tinggalkan no tipon...utk aduan mcm nie saya kena rakam dulu untuk penyiasatan.

aku pun bg no tpon...selang 10mnt,sempat la aku g toilet.....dh kecut perot wei...sempat la ckp kat haiza dgn k.ieja aper yg berlaku.

lps tue dia call.
sam:okey puan...boleh puan ceritakan aper yang berlaku.
aku:citer la a to z mcm td,dgn rasa panik..takut pun ader
sam:okey,saya akan tanyer puan ye..puan ader kehilangan mycard sebelum nie.
---sam tue pun soal siasat la aku..pernah ke tak apply aper2 kad dekat pasaraya ke..kat maner2 ke.....aper sumer tu..so dia bgth aku maybe org ketiga,sama ada kwn,syrt2 bank, dh bocorkan identiti aku......sbb tue ader org apply kad atas maklumat diri aku.lps tue dia tanyer selain tue ader kad, kad atm atau aper akuan y aktif tak?sbb sepanjang penyiasatan "sam" nie dia akan pantau dlm masa 3hari jika berkalu apa2 traksaksi..sama ada melalui cctv atau pun tangkapan dari balai yg terdekat.dia siap amik aku punyer identiti fizikal..mcm ketinggian,berat..pakai spek ke tak...pakai tudung ke tak.......----sebijik kena siasat mcm polis tau...dia kan kata dia penyiasat SIU bank negara.....mau xtertipu aku masa tue..kiter tgh panik....pastu dia layan kiter mcm dia beto2 nk wat siasatan...101% la aku percaya.siap suh aku baca no2 yg ader kat atm card tue...so aku ader 3 akaun yg aktif...aku bagi sumer....mesti korang pk aku bodoh kan..bagi..tp disebabkab masa tue dia ckp-----
sam:mcm nie...saya akan aktifkan satu insuran percuma utk puan,bagi melindungi hak puan.cnthnya,jika berlaku aper2 traksaksi sama ada melalui kad kredit atau kad atm..atas nama puan..puan jgn risau..puan xperlu ganti apa2..sbb akaun2 pun akan berada dlm insuran td...so sepanjang penyiasatan saya..dalam masa 3hari nie saya mntk pihak puan jgn lakukan aper2 transaksi..pada maner2 kad kredit dan maner2 kad atm...jgnbgth saper dalam tempoh penyiasatan...nnt akan menganggu pihak kami menjalankan penyiasatan. pihak kami akan buat pengecaman dgn cctv di cawagan sibu pada hari tersebut la.skrg puan pergi dekat maner2 mesin atm yg terdekat,nnti saya ajar puan mcmmaner nk trace kod kecurian..dan kiter block dulu la kad2 tadi.
----so aku mntk haiza temankan aku g atm...jln laju ni,,sbb dia ckp dia ader masa 30mnt je utk trace kod kecurian dan block atm aku-----sampai kat atm aku ikut je arahan dia-----siap ckp dgn aku..jgn bgth dia no PIN kad atm aku-----katanya no tu aku je yg perlu tahu-----masa kat dpn atm aku dh siapkan pen dgn kertas nk catatkan aper yg patut-----tp xsempat sbb aku masukkan kod2 atau no2 tue..kena cepat-----kalu lmbt-----kad atm keluar balik----so dgn perasaan yg takut,panik,gelabah,cuak sumer ada-----aku pun xsempat nk catit atau baca skrin tu------lastly setle kuarla resit kan-----time tu aku xperasan aper2 lagi----dia suh aku cari ader tak keluar kod tau no kat bawah amaun balance-----sbb tue no yg dia nak-----time tu la baru aku perasan aku dh transfer duit tu tah pd saper2....tp yg hairannya kat resit tue xde no akaun pd siapa aku dh bg-----tetiba hati aku terdetik"kena tipu nie"------
sam:okey puan masukkan kad kedua
aku:alamak..kad maybank tertinggal kat rumah...rumah saya jauh
sam:td puan ckp sumer kad ader dgn puan?
aku:sumer kad ader dgn saya..tapi no kad je...ermm mcm maner ek?
sam:mcm nie la puan.....besok puan bawak kad tue ke mesin atm jgk..lps tue call saya la..kiter buat mcm td..tp igt tu puan..jgn ader org ketiga tahu hal nie...nnt ganggu SIU saya....
aku:jap2..kalu saya nk kuarkan duit kat atm?
sam:jgn puan..sbb no kad2 puan saya dh daftar utk penyiasatan..saya takut dlm masa 3hari nie kalu puan keluarkan duit dekat maner2 atm...nnt balai yg berdekatan akan tangkap
aku:okey,esok la

---nnt ai update lgi ye---

5 comments:

tifaizal said...

maria..ko kena tipu ke? bape ko transfer nie..?

shikin said...

Ya Allah maria...sedihnya baca citer awak nih.Tabah & sabar ye dik..sama-sama kita berhati-hati ye.

Anonymous said...

salam.....

maria...sabar yer....mungkin ada hikmah di sebalik semua tu....agaknya dah tertulis tu bukan rezeki kita.........insyaAllah nnt akan digantikan dengan yg lebih baik.


~paddy~

Mama Kembar Tiga said...

siannnya maria, InsyaAllah ada hikmahnya nnt. btw, thanks for sharing yer...ni 1st time mama tau ttg scam cara nih, peringatan yang baik utk kita semua.

Unknown said...

Kak Maria... sabar ye.. thanks sbb kongsi cerite nie... ape2 pon org lain bleh lebih berjage kalu kene mcm ni...