Wednesday, January 14, 2009

Refleksiologi



kali nie...ai ader buat research yang xseberapa...nk cepatla katakan...nie pun pinjam celcom BB papa punyer...kalu x....bersarang ar blog aku nie....insyAllah,xlama lagi ai ader masa mcm dulu2 untuk blog nie......igt masuk tahun baru..."sumer ada" berwajah baru....tp masih tidak kesampaian.

so,minggu lps kami g tasik..yg dekat dengan masjid negeri tu..situ kan ader tempat batu...utk pijak2 kan...so skit info pasal refleks utk korang.

Refleksiologi adalah ilmu penyembuhan organ tubuh yang sakit dan perawatan kesihatan dengan cara memijak titik refleksi pada tangan dan tapak kaki. Penyembuhan penyakit cara ini sebenarnya sudah berkembang di seluruh dunia. Dimulai sejak abat ke 6 mulai popular di dataran mesir, ini terbukti dengan adanya lukisan dinding batu peninggalan abat ke 6. Sekitar abat 19 di USA ada kajian yang dilakukan oleh Dr. William Fitzgerald, dalam tulisannya dia menemui teori Zone. Dari waktu ke waktu terus berkembang mitos ini , bahkan perkembangan yang terkini adalah pertemuan titik refleksi di celah jari-jari kaki. Titik-titik tersebut berhubungan dengan organ dalam tubuh.

Salah satu cara dengan memijak batu….nama batu secara khusus nyer ai tarak tau la…..tp yg ai tahu ader 2 jenis…hot stone therapy dgn cold stone therapy. Batu adalah sumber alam yang memiliki khasiat yang luar biasa bagi tubuh. Tak hanya berkhasiat untuk rileksasi, juga sebagai media penyembuhan penyakit. Mitos pengubatan yang biasa dilakukan adalah dengan menekan titik refleksi di celah-celah jari kaki dan tangan. Umumnya batu refleksi bertujuan untuk merehatkan diri dan penyegaran badan.

Stres seolah sudah menjadi "sahabat" setia masyarakat kota. Rutin pekerjaan yang padat adalah salah satu penyebabnya.

xrugi kalo petang2 lepak sini...tp masa jln atas batu tu korang buka kasut ar...jgn ikut si kecik ai tue...dia bila dh pakai kasut...susah skit nk buka....sambil korang jln2 atas batu tu kan......korang akan rasa tenang je....sbb time ai g tue bunga kenanga tengah mekar harum....mcm kat kampung plak.....byk plak tue..igt nk petik bwk balik....tp lupa lak.....lupa nk snap gmbr bunga tue...karang ader lak yg tanyer ai rupe bentuk bunga tu karang.......ada byk jgk jenis bunga tp yg lain2 tue ai xth nama......bila pusing2 area nie....aku ader nmpk pokok serai,halia,kunyit,lengkuas....mcm wat lawatan sains lak......nasib baik syfq xth aper2 lagi....kalu x...dh jd bhn ujikaji ai dah suh kenal sumer benda alah tuh.......
lps kami pusing2 tue...sblm balik pekena la air laici kat kedai kopi tue...tuk syfq cukup la kentang goreng...







2 comments:

HazlisaNoor said...

la..rembat la serai, ke lengkuas tu ke..bawak balik..bleh guna utk masak..kan jimat..hehe

maria said...

mmg nk amik pun......tp org kat kedai kopi tu asyik tgk kiter je........kantoi ar....