Monday, January 5, 2009

coretan 2008

untuk tahun baru nie, ai mulakan entry tanpa gambar, dlm fikiran nie mcm2 nk citer,dr segi ekonomi, politik dan serumpun denganya. time2 mcm nie la aku teringat kata arwah atuk dulu...bkn senang nk membina kejayaan dlm idup tanpa memusuhi saper2.....korang tgk GAZA......tah apa la dosa rakyat tu....sampaikan ISRAEL seolah xleh tdo lena jika tidak memusnahkan keseluruhan tanah gaza tue...aku skit pun xpaham.....setiap kali tgk berita..kuar je part gaza,aku akan tukar siaran....xsanggup aku nk tgk kesengsaraan bdk2 kecil dan kaum hawa yg sememangnya lemah....kalu tgk pun aku xsanggup mcm maner la aku nk JIHAD.....

yuran skolah,w'pun syfq belom bersekolah...tp aku punyer ramai buah hati yg bersekolah...mmg aku tak tanggung pun tapi rasa beban tu ader jgk la....dgr2 citer,kakak aku ckp diorg masih xth brape yuran yg akan dikenakan pd thn ini...pihak sekolah just bg list buku yang diperlukan sahaja. diorg nk bujet pun susah gak. adakah keadaan ini disebabkan oleh mainkan politik.....kuala terengganu kan nk di adakan pilihan raya,korang pk2 la sendiri.......isu2 yg dimainkan kedua-dua pihak lbh kurang sama je setiap kali pilihanraya di adakan......time mcm nie je kalu nk mntk aper2 kan...sure dpt nyer la....lps nie.....habuk pun xde.


harga barang????jgn kata aku ader anak sorang xterasa tempiasnya....kalu dh bulan2 g shoping keperluan harian, dapur xpenuh troli pun 400 mesti lebur...xmasuk beli brg2 basah lauk pauk yg hari2 tue....tinggal lak kat shah alam nie kan......paham je la sendiri...beli ikan kembong 4ekor pun dh 7hinggit......kalu sebelum nie peniaga bleh ar tunding jari ckp minyak naik..nie bila time minyak dh turun.....diorg cakap 'kami beli barang time harga mahal ma......" byk la ko nyer alasan ek......minyak turun dh brape bln woooooiiii........xkan lps tue ko tak beli2 ko nyer stok baru........lagi satu..penguatkuasaan . kat negara kiter.er...saper la aku nk pertikaikan kerja diorg kan.....ada mata kiter pakat2 tgk..ada telinga kiter pakat2 dengar dan sama2 la buat penilaian sendiri.......mewah tu xleh la.........ISLAM tu kan indah...amalkan kehidupan secara wasatiah....insyallah sumer selamat...

tapi kan.....aku rasa rakyat kiter nie ok lagi...xmcm thailand....rakyat lbh berkuasa....thn 2008 je brape PM diorang? kire la sendiri...naper!!!!!!!...aku pun xde jawapan yang tepat.....lps korang baca coretan aku nie....korang pk la.....thn 2009 nie aper yang sepatutnya target yg perlu dicapai.....kurangkan perbelanjaan,,,,,tambahkan pendapatan isi rumah,,,,,,tambah bilangan keluarga,,,,g mekah,,,,,,holiday,,,,,,insafi diri,,,,,,ermmmm.....byk lagi nk ckp nie.....tp key la dulu......syfq dh nangis pun.....

3 comments:

Unknown said...

aik mama syafiq ni sempat lagi update blog ye...ni la yang dikatakan super mama leh wat mcm2 dalam satu masa..jgn syafiq terlepas masuk bilik air dah....hehe....

HazlisaNoor said...

betul tu maria..tapi nak tambah pendapatan camner ek..akak ni cara nak tambah anak jer tau..ahha..opss..maluu..jom kita buka kedai makan nak..

maria said...

k.farah.....masa tue cuti ar.....hypertension.....xleh kerja.......main dgn anak lagi bagus

k.ieja....sy ingat nk wat bisnes kueh ar...mini popiah ke...mini karipap ke.....nak join tak!!!